5x LIEVER VOOR JEZELF


Loslaten is heus niet zo makkelijk. Maar loslaten is wel nodig en zelfs noodzakelijk. Daarom 5 tips hoe je liever voor jezelf kunt zijn. Want bewezen is: wie meer loslaat, verbetert ook zijn seksuele energie. Het proberen meer dan waard dus. 

Het is vroeg in de ochtend. De wereld slaapt nog. Ik niet. Mijn ogen staan wagenwijd open. Vandaag is een nieuwe dag om weer wat dingen van mijn lijstje af te vinken. Mijn hart begint te bonken. Mijn buik krimpt ineen. Mijn kaken verstijven. Er klinken twee stemmetjes in mijn hoofd. Ze zijn in gevecht. De één roept: blijf nu toch eens liggen! De ander roept: maar dat kan ik niet, pas als ik dit en dit en dit en dit heb afgerond.


Herkenbaar? Zie hier: je bent niet de enige.

Ik vind het persoonlijk één van de meest frustrerende gevoelens om mee wakker te worden. Dat moeten in mijn hoofd blokkeert werkelijk iedere vorm van vreugde. Opeens worden leuke en vooral spontane ideetjes gedoopt tot een blok aan mijn been. Een blok waar ik zo snel mogelijk weer van af wil, want het geeft me een zwaar gevoel.

Wanneer je loslaat, heb je twee handen vrij. Het zinnetje staat nota bene op een kaartje dat ik op mijn afzuigkap is geplakt. Gekocht toen ik waarschijnlijk mijn handen weer vol had aan een overvol winkelmandje in mijn hoofd. Mijzelf wilde herinneren om meer te ontspannen en minder te moeten. Want uiteindelijk ben ik zelf toch echt degene die de prijs heeft te betalen voor een overvol 'ik moet' winkelmandje. Is dat het eigenlijk wel waard?


Daarom 5x hoe je in drukke periodes de druk een beetje van je schouders kan afnemen. We kunnen namelijk nog zoveel van onze omgeving ‘laat het los’ horen, maar geloof me, dat gaat in kleine stapjes.

  1. Ga dansen! Prima als je dat lijstje wilt afvinken, maar zorg wel voor voldoende pauzes tussendoor. Zet een timer van 45 minuten en neem dan 15 minuten pauze. Zet vervolgens in de pauze deze Ecstatic Dance clip op en geef je over aan de beat. Volg je gevoel en laat je lijf meebewegen!

  2. Boek een weekendje weg! Het loont ontzettend als je weet dat je ergens naartoe werkt. Een deadline kan nog weleens opgevolgd worden met een periode met aanpassingen. Plan daarom na jouw deadline een weekendje weg (of beter nog: een weekje vakantie). Het liefst zelfs een vakantie waarbij je fysiek in beweging bent na een periode van flink in je hoofd te hebben gezeten. Geen budget voor een weekendje/vakantie weg? Bezoek dan mijn favoriete spa voor een dagje. Voordeel van een dagje spa is dat je letterlijk en figuurlijk geen rugtas bij je kan dragen met dingen die je moet doen. It’s gonna be just you and your handdoekje en badjas, my lady!

  3. Raak jezelf aan! Al dat moeten doet onze (vrouwelijke) seksuele energie geen goed. Zie het als een soort blokkades die in ons lijf gaan zitten en het contact met onze oerbron kwijtraken. We verliezen onze lust en dragen vooral veel lasten. Een goede eerste stap is het doen van kleine bewegingsoefeningen waarbij de aandacht op het bekkengebied ligt. Combineer het met diepe ademhalingsoefeningen en je zult ervaren dat de energie meer gaat stromen. Ook is aangetoond dat zelfbevrediging of alleen al jezelf aanraken zorgt voor meer ontspanning in je lijf. Zie hier een clip voor fijne bewegingsoefeningen om je libido te boosten.

  4. Koop een bloemetje! Wie mij volgt op @dichtbijtouch ziet dat ik een grote liefhebber ben van bloemen. Ja, wie niet eigenlijk? De kleuren doen mijn ogen veel goeds en vrolijkt mij overvolle brein meteen op. Verwen jezelf daarom met een prachtig boeket. En dan niet de 5 euro duo boeketjes van de supermarkt, maar écht van de bloemist. Geef aan wat je budget is, stel samen met de bloemist de kleuren samen, maak een praatje en voilà: met een portie zelfliefde loop jij de deur uit. Het leuke ook aan een (peperduur) boeket is, is dat het vaak meerdere dagen staat in je huis. Een goede reminder dus om jezelf elke keer te herinneren om jezelf af en toe te verwennen.

  5. Simpel samen zijn! Met een wereld die steeds een beetje meer opengaat, is het ook meer mogelijk om samen dingen te beleven en te ondernemen. Ik kan goed opknappen van een dagje buitenspelen met vrienden, maar soms bestaat er niets lekkers om gewoon samen te hangen op de bank, te liggen op het strand of in een parkje. Ook leuk: laatst kookte een vriend voor mij in mijn eigen huis. Hij genoot, en ik nog meer, want ik mocht even helemaal niks doen. En dat even niks doen, gaat toch echt beter als iemand je voor de zorgen uit je handen neemt.

Hoe je liever kan zijn naar jezelf is voor iedereen persoonlijk natuurlijk. Lees hier vooral tips die mij in stressvolle periodes goed helpen. En eigenlijk zijn er nog meer dingen die ik graag doe. Een lekkere lange, warme douche, een plons in een meer/zee, naar de masseur, lange wandeling maken, hardlopen met mijn favoriete muziek, boksen met mijn sportmaatjes, gedichtjes schrijven, languit op het strand liggen, lekkere borrelen op zomerse, zwoele avonden, gezonde gerechten koken, hardop zingen in de auto, etc., etc. Waar het omgaat is dat we leren een ankertje te vinden waarbij ons lijf meteen weet: nu doe/moet/kan/wil ik niks doen.


Op mijn beurt ben ik heel nieuwsgierig wat dit ankertje voor jou is. Hoe zorg jij dat je liever naar jezelf bent? Zijn het woorden die je tegen jezelf zegt? Een bepaalde activiteit?


Als ik zo naar mijn eigen lijstje kijk, zijn er behoorlijk wat dingen die we kunnen doen om liever naar onszelf te zijn. En met de zomer voor de deur lijkt me dit de perfecte periode. Ik wens jullie daarom allemaal een fijne rustperiode toe met een flinke dosis zelfliefde en niet al te veel moeten.


Liever wens ik je ontmoeten voor: des te minder je moet, des te meer je jezelf ontmoet.

Bon voyage!





Automatisch een inspirerend/leuk/boeiend artikel in je postvak ontvangen?

Deel jouw e-mailadres nu hier!

66 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven